Page 27 - Garis Panduan PRO Politeknik dan Kolej Komuniti Edisi 2020
P. 27

Garis Panduan Pegawai Perhubungan Awam (PRO)
                                                                           Politeknik dan  Kolej Komuniti Malaysia

                                                   PROSES KERJA
                                PENGURUSAN ISU & PEMANTAUAN BERITA


                                                                          PEGAWAI YANG               SEKSYEN
                 BIL                  PROSES KERJA                         MELULUSKAN /              UNDANG-
                                                                              DIRUJUK                UNDANG/
                                                                                                   PERATURAN


                 1.    Memantau dan membaca surat khabar (berita  PRO                           Pekeliling Kemajuan
                       online / blog/ laman sosial / sesawang artikel)                          Pentadbiran Awam
                       yang berkaitan dengan politeknik dan kolej                               Bilangan 1 Tahun
                       komuniti.                                                                2009
                                                                                                Penambahbaikan
                 2.    Kenal pasti jenis berita positif /  negatif /      PRO                   Proses Pengurusan
                       neutral.                                                                 Aduan Awam

                 3.    Sekiranya positif, kongsi di laman sosial /        PRO
                       laman sesawang kolej

                 4.    Sekiranya negatif, maklumkan dan rujuk             PRO / Pengarah
                       kepada Pengarah.

                 5.    Menyalurkan khabar/isu berkenaan kepada            PRO
                       pegawai berkaitan untuk mendapatkan                /Pegawai
                       maklum balas.                                      berkaitan

                  6.   Mengumpulkan maklum balas daripada                 PRO
                       pegawai bertanggungjawab.

                 7.    Menyediakan draf surat maklum balas untuk          PRO / Pengarah
                       disemak dan mendapatkan kelulusan
                       Pengarah

                  8.   Membetulkan salah liputan dan tanggapan di         PRO
                       laman sosial / laman web / surat khabar.

                  9.   Bagi aduan melalui media konvensional /
                       media sosial perlu dijawab dalam tempoh 24         PRO
                       jam .

                 10.  Dokumentasikan isu dan melakukan keratan
                       akhbar.                                            PRO




                                                                                                           27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32