Page 30 - Garis Panduan PRO Politeknik dan Kolej Komuniti Edisi 2020
P. 30

Garis Panduan Pegawai Perhubungan Awam (PRO)
                                                                           Politeknik dan  Kolej Komuniti Malaysia

                PROSES KERJA PENGURUSAN ADUAN AWAM – BORANG MAKLUM
                                             BALAS/ TELEFON/ E-MEL



                                                                   PEGAWAI YANG                 SEKSYEN
             BIL                PROSES KERJA                        MELULUSKAN /                UNDANG-
                                                                       DIRUJUK                  UNDANG/
                                                                                              PERATURAN


             1.    Menerima aduan daripada orang awam            Pengarah/KJ/             Pekeliling Kemajuan
                   dan pemegang taruh melalui surat/             PRO/KU                   Pentadbiran Awam
                   borang maklum balas/ telefon/ e-mel /                                  Bilangan 1 Tahun
                   sistem yang berkaitan.                                                 2009
                                                                                          Penambahbaikan
             2.    Mengenal pasti maklum balas sahih atau  PRO                            Proses Pengurusan
                   tidak sahih. Sekiranya sahih mulakan                                   Aduan Awam
                   siasatan.
                                                                                          Pekeliling
             3.    Keluarkan surat akuan terima dalam            PRO                      Perkhidmatan
                   tempoh satu (1) hari bekerja.                                          Bilangan 5 Tahun
                                                                                          2007
             4.    Merujuk kepada  Pengarah dan                  Pengarah/ PRO
                   memaklumkan status semasa aduan
                   awam

             5.    Menyalurkan aduan kepada pegawai              PRO / Pegawai
                   berkenaan untuk mendapatkan maklum            berkenaan
                   balas.

             6.    Mengumpulkan maklum balas untuk               PRO
                   respons status tindakan kepada
                   pengadu/pelanggan.

             7.    Mengeluarkan surat makluman status            PRO
                   maklum balas yang diluluskan oleh
                   Pengarah dalam tempoh 15 hari bekerja.

             8.    Menyimpan rekod semua aduan                   PRO
                   diterima, tarikh aduan diterima, tarikh
                   surat akuan dikeluarkan, kedudukan
                   terkini, keputusan Mesyuarat
                   Pengurusan dan tindakan susulan yang
                   diperlukan.




                                                                                                           30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35