Page 29 - Garis Panduan PRO Politeknik dan Kolej Komuniti Edisi 2020
P. 29
Garis Panduan Pegawai Perhubungan Awam (PRO)
Politeknik dan Kolej Komuniti Malaysia
PENGURUSAN ADUAN AWAM
Latar belakang
1. Pengurusan aduan awam yang cekap amat penting dalam meningkatkan
keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan awam di Politeknik dan Kolej
Komuniti.
2. PRO memainkan peranan penting untuk menguruskan aduan awam secara telus,
cekap dan bersistematik.
3. Garis panduan ini merujuk kepada Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam
Bilangan 1 2009 Penambahbaikan Proses Pengurusan Aduan Awam.
Pelaksanaan
1. Proses pengurusan aduan awam meliputi penerimaan, siasatan, pengumpulan
maklumat dan penyelesaian aduan.
2. Pengurusan aduan awam ditetapkan dalam tempoh 15 hari bekerja bagi
meningkatkan kecekapan sistem penyampaian perkhidmatan ke tahap yang
terbaik.
29