Page 18 - PSPKK 2018-2025
P. 18
PELAN STRATEGIK POLITEKNIK DAN KOLEJ KOMUNITI (2018-2025)
JABATAN PENDIDIKAN POLITEKNIK DAN KOLEJ KOMUNITI
Pada tahun 2004 semasa pembentukan KPT, politeknik dan kolej komuniti berada di bawah tanggungjawab
Jabatan Pengajian Politeknik dan Kolej Komuniti (JPPKK). JPPKK bertanggungjawab menetapkan hala tuju
pengajian di politeknik dan kolej komuniti selaras dengan perkembangan teknologi dan pekerjaan di industri.
Objektif utama JPPKK adalah menyediakan pendidikan dan latihan di peringkat separa profesional yang
berkualiti dan bertaraf dunia bagi memenuhi keperluan pembangunan modal insan negara melalui tadbir urus
yang mantap. Kementerian Pengajian Tinggi juga telah diamanahkan sebagai urus setia Majlis Pembelajaran
Sepanjang Hayat Negara dan ahli jawatankuasa Majlis Penasihat Kebangsaan bagi Pendidikan dan Latihan.
Justeru, kolej komuniti diberi tanggungjawab sebagai Hab Pembelajaran Sepanjang Hayat.
Perkhidmatan tenaga pengajar di politeknik dan kolej komuniti tertakluk di bawah skim Pegawai Perkhidmatan
Pendidikan Siswazah dan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma dengan gelaran DG sehingga
tahun 2008. Pada tahun 2009, skim perkhidmatan baharu, iaitu Skim Pegawai Pendidikan Pengajian Tinggi
(PPPT), dengan gelaran DH telah dikuatkuasakan melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 33 Tahun 2007
untuk tenaga pengajar di politeknik dan kolej komuniti. Ketua Perkhidmatan bagi skim ini ialah Ketua Pengarah
JPPKK.
Pada 16 September 2009, JPPKK telah distrukturkan semula kepada Jabatan Pengajian Politeknik (JPP) dan
Jabatan Pengajian Kolej Komuniti (JPKK) bertujuan untuk memberi fokus kepada pencapaian misi dan visi
politeknik dan kolej komuniti. Tenaga pengajar di kedua-dua institusi ini kekal di bawah Skim Perkhidmatan
PPPT manakala Ketua Perkhidmatan bagi skim tersebut ialah Ketua Pengarah JPP. Sehingga tahun 2017, JPP
mengawal selia 36 politeknik manakala JPKK mengawal selia 94 kolej komuniti dengan perkongsian sumber
akademik sejumlah 10,933 orang dan 4,157 tenaga kerja bukan akademik.
Berdasarkan laporan Kajian Rasionalisasi TVET pada tahun 2012 oleh Unit Perancang Ekonomi (EPU), didapati
politeknik dan kolej komuniti merupakan penyedia latihan TVET terbesar dengan masing-masing 55% dan 9%
menjadikan 64% berbanding 8 kementerian dan agensi lain yang terlibat seperti Kementerian Pendidikan
Malaysia (KPM), Kementerian Sumber Manusia (KSM), Kementerian Belia dan Sukan (KBS), Kementerian
Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW), Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA), Kementerian
Kesihatan Malaysia (KKM), Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB), Majlis Amanah Rakyat (MARA)
dan Kerajaan-kerajaan Negeri. Manakala, Kajian Keperluan Permintaan dan Bekalan Modal Insan mengenai TVET
pada tahun 2016 menunjukkan daripada 1,392 syarikat dan organisasi yang ditinjau, didapati majikan menggaji
pekerja daripada lulusan politeknik sebanyak 25% dan 4% daripada kolej komuniti.
9