Page 64 - PSPKK 2018-2025
P. 64

PELAN STRATEGIK POLITEKNIK DAN KOLEJ KOMUNITI (2018-2025)
                                                                          PELAN STRATEGIK POLITEKNIK DAN KOLEJ KOMUNITI (2018-2025)

              Inisiatif C1 Inisiatif C1
                          Mempelbagaikan laluan kepada program TVET
              Mempelbagaikan laluan kepada program TVET

                          Inisiatif ini perlu bagi memastikan tidak ada pelajar lepasan menegah yang layak tetapi terpinggir dari arus perdana
              Inisiatif ini perlu bagi memastikan tidak ada pelajar lepasan menegah yang layak tetapi terpinggir dari arus perdana
               pengajian tinggi. Hal ini bermakna tidak wujud jurang kelas sosial, perbezaan  gender, umur, etnik dan seumpamanya.
                          pengajian tinggi. Hal ini bermakna tidak wujud jurang kelas sosial, perbezaan  gender, umur, etnik dan seumpamanya.
               Golongan tertentu seperti golongan miskin di bandar dan luar bandar, bumiputera di Sabah dan Sarawak, orang Asli  orang Asli
                          Golongan tertentu seperti golongan miskin di bandar dan luar bandar, bumiputera di Sabah dan Sarawak,
                          dan  OKU  perlu  terus  dibantu  bagi  membolehkan  mereka  menyertai  pendidikan  tertiari  untuk  kemajuan  diri  dan
               dan  OKU  perlu  terus  dibantu  bagi  membolehkan  mereka  menyertai  pendidikan  tertiari  untuk  kemajuan  diri  dan
                          meningkatkan taraf hidup masing-masing serta menyumbang kepada kemajuan negara.
               meningkatkan taraf hidup masing-masing serta menyumbang kepada kemajuan negara.
                          Justeru pelbagai program pengajian yang responsif kepada permintaan industri ditawarkan di politeknik
               Justeru pelbagai program pengajian yang responsif kepada permintaan industri ditawarkan di politeknik dan kolej  dan kolej
               komuniti di pelbagai peringkat sarjana muda, diploma dan sijil.  Kolej Komuniti pula membuka peluang latihan serta tihan serta
                          komuniti di pelbagai peringkat sarjana muda, diploma dan sijil.  Kolej Komuniti pula membuka peluang la
                          pendidikan orang dewasa, belia dan wanita menjalani perantisan di sektor awam dan swasta,  pelbagai program PSH
               pendidikan orang dewasa, belia dan wanita menjalani perantisan di sektor awam dan swasta,  pelbagai program PSH
               berbentuk Upskilling dan Reskilling secara kursus pendek terlanggan (customised short courses) berteraskan 4IR  dapat  4IR  dapat
                          berbentuk Upskilling dan Reskilling secara kursus pendek terlanggan (customised short courses) berteraskan
                          membantu mereka meningkatkan peluang memperolehi pekerjaan di komuniti setempat.
              membantu mereka meningkatkan peluang memperolehi pekerjaan di komuniti setempat.
              Aktiviti/Program yang dirancang adalah melalui:
                         Aktiviti/Program yang dirancang adalah melalui:
                         1.
              1.     Menawarkan pelbagai program pengajian.
                                Menawarkan pelbagai program pengajian.
                         2.
                                Fokus kepada program High Impact, High Value program.
              2.     Fokus kepada program High Impact, High Value program.
                         3.
                                Membangunkan program PSH yang inovatif dan memenuhi kehendak industri.
              3.     Membangunkan program PSH yang inovatif dan memenuhi kehendak industri.
              4.     Memperluas promosi program sepenuh masa dan program PSH.
                         4.
                                Memperluas promosi program sepenuh masa dan program PSH.
                                Menerapkan konsep Accreditation of Prior Experiential Learning (APEL) untuk kursus PSH yang ditawarkan.
                         5.
              5.     Menerapkan konsep Accreditation of Prior Experiential Learning (APEL) untuk kursus PSH yang ditawarkan.
                                Mempelbagaikan program reskilling and upskilling pekerja industri terutamanya berteraskan 4IR.
                         6.
              6.     Mempelbagaikan program reskilling and upskilling pekerja industri terutamanya berteraskan 4IR.
                         7.
                                Mewujudkan sistem pengurusan bersepadu bagi pengumpulan data pelajar PSH dan kursus yang ditawarkan.
              7.     Mewujudkan sistem pengurusan bersepadu bagi pengumpulan data pelajar PSH dan kursus yang ditawarkan.
                         8.
                                Membangunkan kursus-kursus PSH yang berkredit.
              8.     Membangunkan kursus-kursus PSH yang berkredit.
                         9.
              9.     Membangunkan stackable modules.
                                Membangunkan stackable modules.
                         10.
                                Melaksanakan structured internship program / apprenticeship
              10.    Melaksanakan structured internship program / apprenticeship
              Keberhasilan  Keberhasilan
                         Pelajar berupaya memperoleh dan meningkatkan pengetahuan, nilai dan kemahiran yang diperlukan menerusi
              Pelajar berupaya memperoleh dan meningkatkan pengetahuan, nilai dan kemahiran yang diperlukan menerusi
              mekanisme formal dengan mengiktiraf pengalaman dan pendidikan terdahulu (APEL).  Keupayaan pelajar tersebut
                         mekanisme formal dengan mengiktiraf pengalaman dan pendidikan terdahulu (APEL).  Keupayaan pelajar tersebut
                         mampu meningkatkan kualiti hidup amnya serta  menggalakkan kebolehdapatan kerja.  Ini dapat mengurangkan
              mampu meningkatkan kualiti hidup amnya serta  menggalakkan kebolehdapatan kerja.  Ini dapat mengurangkan
                         kebergantungan industri tempatan kepada pekerja asing berkemahiran rendah
              kebergantungan industri tempatan kepada pekerja asing berkemahiran rendah
                         Sasaran Kerja Utama
              Sasaran Kerja Utama
                         1.
                                Bilangan enrolmen pelajar
              1.     Bilangan enrolmen pelajar
                         2.
                                Peratus pengambilan pelajar program pengajian sepenuh masa mengikut kumpulan sasar/laluan khas
              2.     Peratus pengambilan pelajar program pengajian sepenuh masa mengikut kumpulan sasar/laluan khas
                                       berdasarkan bilangan pengambilan perdana tahun semasa
                            berdasarkan bilangan pengambilan perdana tahun semasa
              3.     Bilangan peserta PSH mengikut kumpulan sasar berdasarkan  bilangn peserta pada tahun semasa
                         3.
                                Bilangan peserta PSH mengikut kumpulan sasar berdasarkan  bilangn peserta pada tahun semasa
                                                                                                                                   54         54
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69