Page 64 - PSPKK 2018-2025
P. 64
PELAN STRATEGIK POLITEKNIK DAN KOLEJ KOMUNITI (2018-2025)
PELAN STRATEGIK POLITEKNIK DAN KOLEJ KOMUNITI (2018-2025)
Inisiatif C1 Inisiatif C1
Mempelbagaikan laluan kepada program TVET
Mempelbagaikan laluan kepada program TVET
Inisiatif ini perlu bagi memastikan tidak ada pelajar lepasan menegah yang layak tetapi terpinggir dari arus perdana
Inisiatif ini perlu bagi memastikan tidak ada pelajar lepasan menegah yang layak tetapi terpinggir dari arus perdana
pengajian tinggi. Hal ini bermakna tidak wujud jurang kelas sosial, perbezaan gender, umur, etnik dan seumpamanya.
pengajian tinggi. Hal ini bermakna tidak wujud jurang kelas sosial, perbezaan gender, umur, etnik dan seumpamanya.
Golongan tertentu seperti golongan miskin di bandar dan luar bandar, bumiputera di Sabah dan Sarawak, orang Asli orang Asli
Golongan tertentu seperti golongan miskin di bandar dan luar bandar, bumiputera di Sabah dan Sarawak,
dan OKU perlu terus dibantu bagi membolehkan mereka menyertai pendidikan tertiari untuk kemajuan diri dan
dan OKU perlu terus dibantu bagi membolehkan mereka menyertai pendidikan tertiari untuk kemajuan diri dan
meningkatkan taraf hidup masing-masing serta menyumbang kepada kemajuan negara.
meningkatkan taraf hidup masing-masing serta menyumbang kepada kemajuan negara.
Justeru pelbagai program pengajian yang responsif kepada permintaan industri ditawarkan di politeknik
Justeru pelbagai program pengajian yang responsif kepada permintaan industri ditawarkan di politeknik dan kolej dan kolej
komuniti di pelbagai peringkat sarjana muda, diploma dan sijil. Kolej Komuniti pula membuka peluang latihan serta tihan serta
komuniti di pelbagai peringkat sarjana muda, diploma dan sijil. Kolej Komuniti pula membuka peluang la
pendidikan orang dewasa, belia dan wanita menjalani perantisan di sektor awam dan swasta, pelbagai program PSH
pendidikan orang dewasa, belia dan wanita menjalani perantisan di sektor awam dan swasta, pelbagai program PSH
berbentuk Upskilling dan Reskilling secara kursus pendek terlanggan (customised short courses) berteraskan 4IR dapat 4IR dapat
berbentuk Upskilling dan Reskilling secara kursus pendek terlanggan (customised short courses) berteraskan
membantu mereka meningkatkan peluang memperolehi pekerjaan di komuniti setempat.
membantu mereka meningkatkan peluang memperolehi pekerjaan di komuniti setempat.
Aktiviti/Program yang dirancang adalah melalui:
Aktiviti/Program yang dirancang adalah melalui:
1.
1. Menawarkan pelbagai program pengajian.
Menawarkan pelbagai program pengajian.
2.
Fokus kepada program High Impact, High Value program.
2. Fokus kepada program High Impact, High Value program.
3.
Membangunkan program PSH yang inovatif dan memenuhi kehendak industri.
3. Membangunkan program PSH yang inovatif dan memenuhi kehendak industri.
4. Memperluas promosi program sepenuh masa dan program PSH.
4.
Memperluas promosi program sepenuh masa dan program PSH.
Menerapkan konsep Accreditation of Prior Experiential Learning (APEL) untuk kursus PSH yang ditawarkan.
5.
5. Menerapkan konsep Accreditation of Prior Experiential Learning (APEL) untuk kursus PSH yang ditawarkan.
Mempelbagaikan program reskilling and upskilling pekerja industri terutamanya berteraskan 4IR.
6.
6. Mempelbagaikan program reskilling and upskilling pekerja industri terutamanya berteraskan 4IR.
7.
Mewujudkan sistem pengurusan bersepadu bagi pengumpulan data pelajar PSH dan kursus yang ditawarkan.
7. Mewujudkan sistem pengurusan bersepadu bagi pengumpulan data pelajar PSH dan kursus yang ditawarkan.
8.
Membangunkan kursus-kursus PSH yang berkredit.
8. Membangunkan kursus-kursus PSH yang berkredit.
9.
9. Membangunkan stackable modules.
Membangunkan stackable modules.
10.
Melaksanakan structured internship program / apprenticeship
10. Melaksanakan structured internship program / apprenticeship
Keberhasilan Keberhasilan
Pelajar berupaya memperoleh dan meningkatkan pengetahuan, nilai dan kemahiran yang diperlukan menerusi
Pelajar berupaya memperoleh dan meningkatkan pengetahuan, nilai dan kemahiran yang diperlukan menerusi
mekanisme formal dengan mengiktiraf pengalaman dan pendidikan terdahulu (APEL). Keupayaan pelajar tersebut
mekanisme formal dengan mengiktiraf pengalaman dan pendidikan terdahulu (APEL). Keupayaan pelajar tersebut
mampu meningkatkan kualiti hidup amnya serta menggalakkan kebolehdapatan kerja. Ini dapat mengurangkan
mampu meningkatkan kualiti hidup amnya serta menggalakkan kebolehdapatan kerja. Ini dapat mengurangkan
kebergantungan industri tempatan kepada pekerja asing berkemahiran rendah
kebergantungan industri tempatan kepada pekerja asing berkemahiran rendah
Sasaran Kerja Utama
Sasaran Kerja Utama
1.
Bilangan enrolmen pelajar
1. Bilangan enrolmen pelajar
2.
Peratus pengambilan pelajar program pengajian sepenuh masa mengikut kumpulan sasar/laluan khas
2. Peratus pengambilan pelajar program pengajian sepenuh masa mengikut kumpulan sasar/laluan khas
berdasarkan bilangan pengambilan perdana tahun semasa
berdasarkan bilangan pengambilan perdana tahun semasa
3. Bilangan peserta PSH mengikut kumpulan sasar berdasarkan bilangn peserta pada tahun semasa
3.
Bilangan peserta PSH mengikut kumpulan sasar berdasarkan bilangn peserta pada tahun semasa
54 54